bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
jeugdhulp zonder verblijf | -3.700 | -9.600 | |||
jeugdhulp met verblijf | -260 | -260 | -260 | -260 | -260 |
jeugdbescherming en jeugdreclassering | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
toename bijdrage GGD door groei stad | -69 | -86 | -96 | -157 | -218 |
ambulante crisishulpverlening | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
onderwijs jeugdhulparrangementen (OJA's) | 200 | ||||
wachtlijsten toegang jeugdhulp | -250 | ||||
voogdij 18+ | 138 | 264 | 264 | 264 | 264 |
totaal | -4.041 | -9.782 | -192 | -253 | -314 |
Jeugdhulp zonder verblijf
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
jeugdhulp zonder verblijf | -3.900 | -3.900 | |||
persoonsgebonden budget | 200 | ||||
verwachte extra volumegroei 2022 | -5.700 |
In de eerste vier maanden van 2021 zien we de uitgaven voor de jeugdhulp zonder verblijf met beschikking stijgen. De stijging is ongeveer 24% ten opzichte van de eerste vier maanden in 2020. Dit is meer dan waar we in de begroting rekening mee hebben gehouden. Het is nog onzeker hoe hoog de uitgaven in de laatste acht maanden van 2021 zullen zijn. Als de kostenstijging zich doorzet komen we uit op een tekort van € 3,9 miljoen. Voor de jeugdhulp zonder verblijf via het persoonsgebonden budget wordt in 2021 een voordeel verwacht van € 0,2 miljoen. Per saldo leidt dit tot een tekort van € 3,7 miljoen op de jeugdhulp zonder verblijf in 2021. Dit is een kostenstijging van in totaal ongeveer 19% ten opzichte van de kosten in 2019. Voor 2022 verwachten we ook nog een kostenstijging voor de jeugdhulp zonder verblijf. Dit komt omdat het Rijk dan nog geen wetswijzigingen heeft doorgevoerd. Ook verwachten we nog na-ijleffecten van corona, zoals het wegwerken van wachtlijsten. Verder verwachten we zelf pas grote besparingen te kunnen realiseren in 2023. Er moeten dan nieuwe contracten worden afgesloten voor de jeugdhulp. We houden daarom rekening met een kostenstijging van 15% in 2022. De kostenstijging is in principe structureel, maar we weten nog niet voor welk bedrag. We hebben de begroting daarom ook niet structureel bijgesteld. Dit heeft twee belangrijke redenen: Bij de programmabegroting zullen we de inschatting van de uitgaven in 2021 en 2022 bijstellen. Ook zullen we een inschatting maken voor 2023 en verder. |
---|
Jeugdhulp met verblijf
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. LTA tarieven | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
b. kosten meerzorg | -160 | -160 | -160 | -160 | -160 |
Samen met de andere Flevolandse gemeenten zijn wij opdrachtgever. Het contract wordt uitgevoerd door een groep jeugdhulpaanbieders. We noemen dat het 'samenwerkingsverband'. We hebben een vast jaarbedrag afgesproken voor de zorg. Deze afspraak geldt niet voor specialistische jeugdhulp en voor 'meerzorg'. a. Specialistische jeugdhulp b. Heel ingewikkelde zorg: 'Meerzorg' In 2021 hebben we hiervoor geen geld. Vanaf 2022 en daarna hebben we hiervoor op het programma financiën geld gereserveerd. Daaruit betalen we vanaf 2022 deze extra kosten. |
---|
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
We voeren de jeugdbescherming en jeugdreclassering samen met de andere gemeenten in Flevoland uit. De regio geeft hiervoor een subsidie aan Samen Veilig Midden Nederland. |
---|
Toename bijdrage GGD door groei stad
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-69 | -86 | -96 | -157 | -218 |
De jaarlijkse bijdrage aan de GGD groeit als de stad groter groeit. Hiermee hadden we in de begroting geen rekening gehouden. |
---|
Ambulante crisishulpverlening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
De ambulante crisishulpverlening is regionaal georganiseerd met de andere gemeenten in Flevoland. Sinds kort zijn de werkelijke uitgaven 2020 bekend. In 2020 hebben we € 0,1 miljoen minder uitgegeven. We verwachten dat dit ook zo zal zijn in 2021 en de jaren daarna. |
---|
Onderwijs jeugdhulparrangementen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
200 |
Op sommige scholen bieden we deze arrangementen aan in de plaats van individuele jeugdhulp. We geven hiervoor subsidie aan zorgverleners. De zorgverleners moeten hun kosten hiermee betalen. Sommige zorgaanbieders hebben deze zorg vorig jaar per ongeluk ook nog apart in rekening gebracht. Dat vragen we nu terug. We schatten in dat het om een bedrag van € 200.000 gaat. |
---|
Wachtlijsten toegang jeugdhulp
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-250 |
De toegang van de jeugdhulp loopt voor een groot deel via de jeugdgezondheidszorg (JGZ) Almere. Het is erg druk bij de JGZ. Hierdoor is er een wachtlijst. Om de wachtlijst weg te werken zetten we € 250.000 in. We denken dat we ook volgend jaar nog extra geld nodig hebben om de wachtlijst weg te werken. |
---|
Voogdij 18+
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
138 | 264 | 264 | 264 | 264 |
Van het Rijk krijgen we een aparte uitkering voor voogdij 18+. Dat voordeel ziet u op dit programma. Maar we krijgen ook € 142.000 minder uit het gemeentefonds. Dat nadeel ziet u op het programma financiën. We houden per saldo dus € 127.000 over. Dit is vooral loon en prijscompensatie over 2021. |
---|