De vraag naar zorg groeit elk jaar, daardoor stijgen ook de kosten
De kosten van de zorg en de bijstand hebben we samengevoegd in de risicogroep 'sociaal domein'. Doordat de zorgvraag elk jaar toeneemt, stijgen de kosten. We proberen hier wat aan te doen, door mensen zo snel mogelijk hulp te bieden. Daarmee willen we voorkomen dat steeds meer mensen dure zorg nodig hebben. In deze risicogroep informeren we u over alle veranderingen in het sociaal domein.
Een commissie van wijzen zegt dat het Rijk ons te weinig geld heeft gegeven
Het Rijk heeft de jeugdhulp en de Wmo in 2017 overgedragen aan de gemeenten. Het Rijk heeft het budget toen met 10 tot 20% verlaagd. Daarna heeft het Rijk ook de groei van de zorg niet gecompenseerd. Uiteindelijk heeft een Commissie van Wijzen gezegd dat dit niet eerlijk is en de gemeenten dus extra geld moeten krijgen.
Daarom komt het Rijk nu alsnog met extra geld
Het extra geld voor 2021 en 2022 hebben we al in de tweede kwartaalrapportage verwerkt. We hebben toen ook de kosten 2021 en 2022 verhoogd. Dat valt nu iets mee. We verwerken in deze kwartaalrapportage ook de extra kosten vanaf 2023. De extra inkomsten staan bij de categorie gemeentefonds.
bedragen x € 1.000
progr | omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
P04 | jeugdhulp 2021 en 2022 | 410 | 612 | |||
P04 | trapliften, scootmobielen, deuropeners etc. (amendement RG-365) | -300 | -80 | -80 | -80 | -80 |
P04 | Wmo ondersteuningsarrangementen | 500 | ||||
P04 | huisvesting statushouders | -150 | -150 | |||
P04 | Onafhankelijke Client Ondersteuning (OCO) | -67 | -67 | -67 | -67 | |
P04 | extra geld jeugdhulp vanaf 2023 (amendement RG-361 en RG-372) | 120 | -12.074 | -11.002 | -9.713 | |
P05 | bijstandsverlening | 2.000 | ||||
P05 | bijzondere bijstand | 227 | 227 | 227 | 227 | |
P05 | beschermingsbewind | -225 | -225 | -225 | -225 | |
totaal | 2.460 | 437 | -12.219 | -11.147 | -9.858 |
Jeugdhulp 2021 en 2022
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. jeugdhulp zonder verblijf met beschikking | |||||
b. hogere kosten jeugdbescherming | -300 | -300 | |||
c. lagere kosten top specialistische jeugdhulp (LTA) | 500 | 500 | |||
d. hogere kosten aankoopcentrale | -190 | -140 | |||
e. hogere kosten jeugdhulp met verblijf | -150 | ||||
f. lagere kosten PGB jeudghulp | 250 | 450 | |||
g. lagere kosten jeugdhulp op school | 300 | 102 |
In de tweede kwartaalrapportage hebben we het budget voor jeugdhulp verhoogd. We verwachten in 2021 en 2022 nu totaal € 1 miljoen minder uit te geven. De verwachte ontwikkeling vanaf 2023 is nog onzeker. We voeren wijzigingen in de jeugdhulp door die tot besparingen moeten leiden. Ook de nieuwe aanbesteding van de jeugdhulp moet hierbij helpen. Dit is apart toegelicht in deze kwartaalrapportage. a. jeugdhulp zonder verblijf met beschikking b. hogere kosten jeugdbescherming en jeugdreclassering c. lagere kosten top specialistische jeugdhulp (LTA) d. hogere kosten Aankoopcentrale e. hogere kosten jeugdhulp met verblijf f. lagere kosten Persoonsgebonden budget (PGB) g. lagere kosten onderwijs jeugdhulp arrangementen |
---|
Trapliften, rolstoelen, rollators, deuropeners etc. (amendement RG-365)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. vervangen trapliften ouder dan 15 jaar | -80 | -80 | -80 | -80 | |
b. rolstoelen, rollators, deuropeners etc. | -300 |
a. vervangen trapliften ouder dan 15 jaar b. rolstoelen, rollators, deuropeners etc. |
---|
Wmo ondersteuningsarrangementen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. lagere groei 2021 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
b. losse producten huishoudelijke hulp | -400 | ||||
c. CAO verhoging 2021 | -160 | -160 | -160 | -160 | |
d. invullen taakstelling Wmo | -740 | -740 | -740 | -740 |
a. lagere groei 2021 b. losse producten huishoudelijke hulp c. CAO verhoging 2021 d. invullen taakstelling Wmo |
---|
Huisvesting statushouders
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-150 | -150 |
Iedere gemeente heeft van het Rijk de opdracht gekregen om een aantal houders van een verblijfsvergunninghouders (statushouders) te huisvesten. Alleenstaande vergunninghouders die in aanmerking komen voor gezinshereniging worden eerst in kamers gehuisvest. Deze kamers zijn van woningcorporaties en een zorgorganisatie. Deze worden verhuurd via een leegstandsbeheerder. Hiervoor betaalt de gemeente een beheervergoeding. Als de kamers tijdelijk leeg staan betaalt de gemeente de leegstandskosten. Hiervoor is geen budget gereserveerd. Dit is tot nu toe incidenteel opgelost. De contracten met de woningbouwcorporaties lopen begin 2023 af, en met de zorgorganisatie eind april 2022. Tijdens de contractperiode beperken we de leegstand zoveel mogelijk. Dit doen we bijvoorbeeld door ook vergunninghouders te huisvesten die niet wachten op gezinshereniging. De huisvestingskosten zijn naar verwachting € 150.000 per jaar. Vanaf 2023 kunnen we nieuwe contracten afsluiten. Hierin maken we afspraken op welke wijze we leegstand verder kunnen voorkomen. |
---|
Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-67 | -67 | -67 | -67 |
Onafhankelijke Client Ondersteuning is hulp bij het aanvragen van zorg. Het Rijk heeft ons de laatste jaren veel geld gegeven om OCO op te zetten. Almere loopt in Nederland voorop bij de uitvoering van OCO. Het aantal vragen om hulp is gegroeid van 200 in 2019 naar 600 in 2021. We doen dit met 60 vrijwilligers. Vanaf 2022 komen we € 167.000 tekort om de OCO in de huidige vorm voort te zetten. Dit komt omdat het Rijk geen subsidie meer geeft. De hulp is wettelijk verplicht. Een smalle variant waarbij alleen telefonische ondersteuning wordt geboden kost structureel € 67.000 (1,5 fte). Dit is opgenomen in deze kwartaalrapportage. In de Programmabegroting 2022 stellen we voor om in 2022 de OCO in de huidige vorm voort te zetten. We willen de nieuwe gemeenteraad laten beslissen over de OCO vanaf 2023. |
---|
Extra geld jeugdhulp vanaf 2023 (amendement RG-361 en RG-372)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
reserveren extra geld | 120 | -12.074 | -11.002 | -9.713 |
Voor 2021 en 2022 zijn er extra middelen voor de jeugdhulp beschikbaar gesteld. Dit hebben we al verwerkt in de tweede kwartaalrapportage. Vanaf 2023 verwachten we ook extra geld. Hierover neemt het nieuwe kabinet nog een definitief besluit. We voegen het extra geld toe aan het budget voor jeugdhulp. In totaal wordt er € 620.000 van het extra geld voor de jeugdhulp ingezet voor Sterk in de Wijk en het volledig herstellen van het budget van de wijkteams. Het extra geld dat overblijft reserveren we in de begroting. |
---|
Bijstandsverlening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
a. bijstelling inkomsten Rijk | -1.748 | 5.261 | 5.011 | 2.788 | 3.681 |
b. lagere inkomsten uit terugvordering | -449 | ||||
c. bijstelling bijstandskosten | 4.197 | -5.261 | -5.011 | -2.788 | -3.681 |
Het gaat goed met de werkgelegenheid in Nederland. Bij de begroting 2021 gingen we er vanuit dat de werkloosheid zou groeien naar 6,5%. In werkelijkheid groeit de werkloosheid niet. We krijgen daarom minder geld van het Rijk. Het definitief budget 2021 voor Almere bedraagt ongeveer € 85,8 miljoen, dit is € 1,75 miljoen lager dan begroot. We verwachten dat de inkomsten uit terugvordering en verhaal € 0,4 miljoen lager liggen dan begroot. Dit is een corona-effect dat we ook al in 2020 zagen. Door de coronamaatregelen kunnen we minder huisbezoeken doen en daardoor minder onderzoeken afronden. In Almere zien we ook dat het aantal bijstandsklanten lager is dan begroot. Het gemiddelde aantal klanten ligt momenteel iets onder de 5.500. We verwachten hierin geen hele grote toenames of afnames meer. Hierdoor dalen de bijstandsuitgaven met € 4,2 miljoen in 2021. Per saldo verwachten wij een voordeel van € 2 miljoen op de bijstand in 2021. Vanaf 2022 begroten we de bijstand neutraal. We passen de kostenraming aan op de verwachte inkomsten. |
---|
Bijzondere bijstand
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
227 | 227 | 227 | 227 |
Het Rijk heeft in 2021 extra geld gegeven voor het verwachte extra gebruik van de bijzondere bijstand door corona. We zien tot nu toe echter geen toename in de kosten. Er zijn juist minder aanvragen. Bij de 2e kwartaalrapportage zijn de kosten voor 2021 al met € 0,6 miljoen verlaagd. We verwachten dat de kosten structureel € 0,23 miljoen lager liggen dan begroot. Het structurele effect is lager dan in 2021 doordat: |
---|
Beschermingsbewind
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
-225 | -225 | -225 | -225 |
Mensen die niet op hun eigen geld kunnen passen kunnen door de rechter onder bewind worden gesteld. Dit betekent dat een bewindvoerder het geld beheert, rekeningen betaalt en bepaalt hoeveel geld de persoon per maand mag uitgeven. De gemeente betaalt de kosten van de bewindvoerder. We denken niet dat de kosten elk jaar zo blijven stijgen. Of de 5% ophoging in 2022 genoeg is, is onzeker. Er zijn wel aanknopingspunten waardoor een lagere groei van de kosten op termijn is te verwachten. Ten eerste is per 1 januari 2021 de wet aangepast: Ook is in 2018 is met acht beschermingsbewinduitvoerders een convenant gesloten. Hierin zijn afspraken gemaakt om de uitgaven voor beschermingsbewind te beperken. Dit convenant is geëvalueerd. Uitkomst is dat we meer uitvoerders gaan laten aansluiten bij het convenant. Verder gaan we extra inzetten op lichtere vormen zoals Ondersteuning Schuldstabilisatie en het eerder in beeld brengen van deze groep mensen bij de schuldhulpverlening. In de Programmabegroting 2022 stellen we voor om hiervoor in 2022 en 2023 € 0,25 miljoen extra beschikbaar te stellen. |
---|